bip

Zapisz się do newslettera





Zapisz się › ›


Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków


Rodzina 500+
Rodzina 500+


Artysta Kazimierz Słodowy
Artysta Kazimierz Słodowy

Korona Stróżewo
Korona Stróżewo


Licznik odwiedzin

65266




A A A

Aktualności : GMINA CHODZIEŻ Którędy przebiegać będzie S-11?. Co ze zjazdem w Podaninie

W Milczu odbyło się ważne spotkanie dotyczące przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S11. Choć do rozpoczęcia budowy jeszcze daleko, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już zbiera opinie i prowadzi w tej sprawie konsultacje społeczne. W spotkaniu uczestniczyli samorządowcy i radni gminy Chodzież, w tym wójt gminy Kamila Szejner oraz jej zastępczyni Ewa Kubiś.


O uzgodnienie wspólnego stanowiska łatwo nie będzie. Można się było o tym przekonać w  poniedziałek 18 marca podczas debaty w sali wiejskiej w Milczu poświęconej S11, która za kilka(naście) lat przecinać ma powiat chodzieski z południa na północ do Piły i dalej, w kierunku Słupska. Silnej reprezentacji wielkopolskiej GDDKiA przewodniczyła zastępca dyrektora oddziału GDDKiA w Poznaniu Danuta Hryniewiecka.      

Jak stwierdziła na wstępie p. dyrektor, głównym celem spotkania jest ustalenie trasy drogi i zapoznanie społeczności gminy z poszczególnymi wariantami na odcinku Ujście - Oborniki. Wcześniej podobne konsultacje odbyły się na odcinku północnym województwa (Piła - Ujście), a także na południe od nas (Oborniki - Poznań). Warto wiedzieć, iż z planowanych ponad 700 kilometrów drogi, aż 400 ma przebiegać przez województwo wielkopolskie. Jest tylko jedno „ale”… Póki co, GDDKiA dysponuje pieniędzmi wyłącznie na projekt, bowiem nasza S11 nie załapała się do rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. Być może szybkie wytyczenie trasy pozwoli na poszukanie ewentualnych rezerw. W innym razie budowa poczeka. I to długo.     

Według projektu dwujezdniowa droga S11 ma być rozdzielona pasem zieleni z dodatkowymi pasami awaryjnymi po bokach. Ponadto projektanci proponują dwa węzły drogowe oraz dwa miejsca obsługi podróżnych. Wzdłuż jedenastki nie przewiduje się ruchu pieszego i rowerowego. Z trzech przedstawionych wariantów, przyjęcie pierwszego (1) choć najbardziej zbliżonego do obecnego przebiegu drogi krajowej komplikuje (i z pewnością przedroży koszty), budowa  nowej grobli w rejonie stawów oleśnickich. Trzecia propozycja trasy (wariant 2), która za Rogoźnem wyraźnie odbija na zachód omijając Budzyń i Chodzież, w dużej części wytyczona została skrajem puszczy nadnoteckiej naruszając tereny chronione w okolicach Papierni i Trojanki. To właśnie wzbudziło największe kontrowersje. Jest jeszcze propozycja kompromisowa (1a). Ten wariant, by ominąć Chodzież rozchodzi się ze starą „krajówką” w okolicy Krystynki i Stróżewka, po czym w kompleksach leśnych znowu niedaleko Papierni, łączy się z proponowaną trasą nr 2.     

   - Rozumiemy, że S11 może przebiegać z dala od Chodzieży. Ale wy celujecie w masywy leśne, a nie w grunty rolne - drążyli temat uczestnicy zainteresowani ochroną przyrody. - Na terenach wokół Papierni mieszczą się siedliska bielika, są miejsca gdzie widziano żółwie błotne. To nie jest tylko nasza opinia i nasze wątpliwości, reprezentujemy kilka tysięcy ludzi tej gminy.    

„Ekologów” wsparł były radny powiatowy, ichtiolog i przedsiębiorca Eugeniusz Bogdan, który pytał dlaczego z opracowań zniknął - podwariant 1b, omijający drażliwy rejon Gontyńca i Papierni. Odpowiedź ekspertów z Generalnej Dyrekcji była krótka - bo był dłuższy o 3 kilometry. A aspekt ekonomiczny też ma tu swoje znaczenie. - Chcemy tak zaprojektować trasę, żeby nie było uszczerbku w przyrodzie. Od tego jesteśmy. A wariant 1b wykluczyliśmy bo miał najmniejsze szanse do realizacji.      

Inny, równie ważny wątek dotyczący umieszczenia zjazdu w Podaninie poruszyła wójt Gminy Chodzież, Kamila Szejner. Względy ekonomiczne, interes gminy i tutejszych przedsiębiorców to ważne przesłanki, by taki zjazd powstał. Swoje uwagi zgłosił także wicestarosta chodzieski Julian Hermaszczuk. Przypomniał on o zgłoszonym przez powiat wariancie alternatywnym, bowiem zarówno Powiat jak i Gmina Budzyń już wcześniej kategorycznie odrzuciły propozycję (2) z dala omijającą obie miejscowości.      -Nie chcemy trasy w rejonie Gontyńca i Papierni - dało się słyszeć z drugiego końca sali. - Jeśli tak się stanie Rospuda to nic w porównaniu z tym co zacznie się dziać, jeśli naruszone zostaną obszary chronione.     

Według wójt Szejner, wspominany wariant 1b przebiegał przez tereny zurbanizowane, osiedla, posesje, ale też łąki nadnoteckie, stanowiska lęgowe ptaków, otoczenia pałaców, zabytkowe parki cmentarzyska archeologiczne. To nie było na rękę mieszkańcom. Jak podkreśliła, również gmina nie chce, by przyszła S11 degradowała okolice Papierni. - Ale dla nas ważny jest aspekt społeczny i ekonomiczny. Dlatego zależy nam by powstał zjazd w Podaninie, bo on właśnie będzie generował rozwój gminy.      Pani wójt zaapelowała o wypełnienie i oddanie wcześniej rozdanych ankiet. Wspomniane ankiety pojawiły się również na stronie gminy, można je także przynieść w formie fizycznej do sekretariatu, lub zostawić u swoich sołtysów. Gmina dostarczy je do GDDKiA w Poznaniu.     

  pik. 








Dodaj swój komentarz
Nazwisko i imię:
* Email:
Treść:

ankieta


ANKIETA
ANKIETA


Gazeta Gminna
Gazeta Gminna


Platforma Komunikacyjna z UG
Platforma Komunikacyjna z UG


Ważne dokumenty
Ważne dokumenty
Budżet
Uchwały
Budżet

Mapa Gminy
Mapa Gminy
Instrukcja

Wielkopolska Jakość
Wielkopolska Jakość

OSP Stróżewo
OSP Stróżewo

Dolina Noteci
Dolina Noteci

Informator turystyczny
Informator turystyczny

Psy do adopcji
Psy do adopcji




2014 © Urząd Gminy w Chodzieży
sekretariat@gminachodziez.pl
CSS 2.1 XHTML 1.0