Co dziesięć lat do drzwi użytkowników gospodarstw rolnych
puka rachmistrz by przeprowadzić w ich gospodarstwie wywiad bezpośredni do powszechnego
spisu rolnego. Zadaje pytania dotyczące gospodarstwa, m.in. użytkowania gruntów, produkcji rolniczej,
zarówno tej roślinnej, jak i zwierzęcej, wyposażenia w maszyny rolnicze, liczby
pracujących i czasu poświęcanego na pracę w gospodarstwie rolnym. Dawniej odpowiedzi
zapisywał na papierowym, a podczas ostatniego spisu - w roku 2010 - na
elektronicznym formularzu.
W zmieniającym się świecie zmieniają się także metody
zbierania danych statystycznych, coraz częściej powtarzalne i mozolne działania
człowieka (zapisywanie ręczne pozyskiwanych w spisie informacji na formularzu
papierowym) może zastąpić komputer i
odpowiednie oprogramowanie, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo
przekazywanych danych, pozwalają na ich zbieranie od wielkiej liczby
uczestników badań jednocześnie, obniżają koszty, skracają czas od zebrania do
udostępnienia informacji w formie baz
danych i opracowań statystycznych, ale także mają istotny pozytywny wpływ na
środowisko. Oczywiście zmienia się także polskie rolnictwo. Tutaj też widać
automatyzację - coraz częściej rolników zastępują zaawansowane maszyny
wyposażone w komputery do zbierania i analizowania danych z gospodarstwa,
wspierając rolników w podejmowaniu decyzji. Coraz więcej czynności sterowanych
jest przez specjalistyczne oprogramowanie, a informacje o produkcji rolniczej
zapisywane są w bazach danych.
Użytkownicy gospodarstw rolnych, którzy uczestniczyli w
spisie 10 lat temu pamiętają zapewne, że poza osobistym kontaktem z
rachmistrzem spisowym w gospodarstwie rolnym, badanie przeprowadzane było także
w formie wywiadu telefonicznego, gdy ankieter dzwonił do rolników i zadawał
pytania, a odpowiedzi zapisywał na komputerze. Już wtedy dostępna była także
forma samospisu przez internet, czyli taka gdzie to użytkownik gospodarstwa
rolnego, sam poprzez stronę internetową, dokonywał zapisu danych na formularzu
badania.
Minęło 10 lat, podczas których udoskonalono metodę
samospisu, większość badań gospodarczych przedsiębiorstw realizowanych przez
statystykę publiczną wykorzystuje tzw. portal sprawozdawczy GUS. Zatem także
badania rolnicze mogą i powinny iść z duchem czasu. W tym roku dodatkowo,
pandemia koronawirusa COVID-19 może sprawić, że bezpośredni kontakt z
rachmistrzem spisowym podczas jego wizyty w gospodarstwie rolnym nie będzie już
możliwy. W tej sytuacji podstawowymi formami udziału w spisie rolnym jest samospis przez internet i wywiad telefoniczny.
Co zatem zrobić, by
zrealizować obowiązek nałożony na użytkowników gospodarstw rolnych ustawą?
Rolnicy posiadający dostęp do komputera (ale może być też
smartfon lub tablet) z dostępem do internetu powinni wybrać metodę samospisu
przez internet, która posiada szereg zalet: użytkownik gospodarstwa rolnego
może wziąć udział w badaniu w wygodnym dla siebie momencie (wcześnie rano, w
przerwie na kawę lub nawet w nocy), można przerwać wypełnianie formularza i
wrócić do niego w ciągu 14 dni, można cofnąć się do pytań, na które już
odpowiedzieliśmy i poprawić dane, jeśli mamy wątpliwości lub pamięć nas zawodzi.
Możemy dopytać domowników lub współpracowników bez presji czasu (jeśli aplikacja wykryje brak
aktywności to po 30 minutach po prostu nas wyloguje zapisując udzielone już
odpowiedzi). Pytania opatrzone są
wyjaśnieniami, definicjami i dodatkowymi informacjami, np. stanu na jaki dzień
lub jakiego okresu dotyczą. Dane przesyłane są bezpośrednio na serwer, a więc
zupełnie bezpieczne. Samospisu przez internet można dokonać do 30 listopada br.
Co zatem trzeba zrobić? Przede wszystkim należy:
- wejść na stronę spisrolny.gov.pl.
Aplikacja spisowa dostępna na wspomnianej stronie działa w przeglądarkach: Google
Chrome, FireFox, Safari, Microsoft Edge17+, Opera,
- zaakceptować tzw. ciasteczka (cookies),
- włączyć obsługę JavaScript w przeglądarce internetowej (domyślnie
przeglądarka ma już takie ustawienia),
- wskazać czy prowadzi się gospodarstwo jako osoba fizyczna
czy jako firma lub organizacja
- od tego zależy bowiem sposób logowania.
Użytkownik
gospodarstwa indywidualnego może się zalogować podając swój PESEL oraz
jeden z numerów identyfikacyjnych wykorzystywanych w systemach administracji publicznej (numer gospodarstwa
rolnego wydrukowany w liście informacyjnym Prezesa GUS lub numer
identyfikacyjny w ewidencji producentów ARIMR), przy tym użytkownik sam decyduje,
który z numerów identyfikacyjnych wykorzysta do logowania w aplikacji
samospisu. Można też skorzystać z usługi
krajowego węzła identyfikacji elektronicznej i zalogować się poprzez: Profil
Zaufany, e-dowód lub konta niektórych banków. Ważne by wybrać najwygodniejszą
dla nas formę logowania już za pierwszym razem, bowiem jeśli przerwiemy
wypełnianie formularza, ponowne logowanie odbędzie się tą samą drogą. Firmy lub
organizacje wykorzystują do logowania w aplikacji spisowej swój identyfikator i
hasło z portalu sprawozdawczego GUS.Interfejs aplikacji jest przejrzysty, intuicyjny i jednolity
dla całego formularza. Znajdziemy w nim wszystkie niezbędne informacje oraz
wskaźnik postępu samospisywania się. Inteligentny
formularz elektroniczny zasygnalizuje błędy, które będzie należało poprawić, aby
przejść do kolejnych pytań i ostrzeżenia, gdy np. pominiemy pytanie
nieobowiązkowe. Wyświetlone ostrzeżenia pozwalają nam na kontynuację pracy na
formularzu spisowym, ale zasygnalizują konieczność zwrócenia uwagi na pominięte
części. Jeśli formularz zostanie wypełniony poprawnie użytkownik na koniec
otrzyma potwierdzenie, że samospis został zakończony.
Co zrobić gdy nie
możemy wypełnić formularza przez internet, w całości lub części?Na tych spośród użytkowników gospodarstw rolnych, którzy z
różnych względów nie mogą lub nie chcą samodzielnie wypełnić formularza
spisowego na stronie spisrolny.gov.pl
oraz dla tych, którzy napotkają trudności w odpowiedzi na pytania formularza
już rozpoczętego, czekają rachmistrze telefoniczni – dostępni pod numerem
telefonu infolinii 22 279 99 99 (od poniedziałku do niedzieli od 8:00 do
20:00). Nie tylko udzielą oni wszystkich informacji dotyczących Powszechnego
Spisu Rolnego 2020, ale - jeśli wybierzemy kanał „spisz się przez telefon” - przeprowadzą
wywiad telefoniczny, a odpowiedzi na pytania spisowe zapiszą w formularzu
elektronicznym. W ten sposób także obowiązek spisowy zostanie zrealizowany.
Co się stanie jeśli
użytkownik gospodarstwa rolnego nie weźmie udziału w spisie poprzez samospis
przez internet lub telefon? Od 16 września do 30 listopada br. Powszechny Spis Rolny
2020 prowadzić będą rachmistrze telefoniczni, którzy dzwonić będą do użytkowników
gospodarstw rolnych w celu przeprowadzenia wywiadu telefonicznego. Sposób
realizacji badania będzie podobny jak w przypadku samospisu przez telefon, z wykorzystaniem infolinii, jednak w tym przypadku kontakt z
gospodarstwem rolnym inicjować będzie rachmistrz. Jeśli rolnik nie zrealizował
badania przez internet do chwili telefonu od rachmistrza, nie rozpoczął
wypełniania formularza spisowego, lub jeśli od rozpoczęcia pracy z formularzem
upłynęło 14 dni – nie może odmówić rachmistrzowi odpowiedzi na pytania spisowe.
Udział w spisie jest obowiązkowy,
rolnik ma prawo wyboru formy swojego udziału w badaniu, ale jedynie do czasu
kontaktu z rachmistrzem telefonicznym lub terenowym. Ustawa o powszechnym
spisie rolnym 2020 przewiduje także udział w badaniu rachmistrzów terenowych,
zbierających dane poprzez wywiady bezpośrednie z
użytkownikami gospodarstw rolnych. Powinni oni rozpocząć pracę 1 października
br., jednak uruchomienie tego kanału zbierania danych będzie zależało od
sytuacji epidemicznej kraju lub jego części. Rachmistrze terenowi podejmą swą
pracę tylko jeśli będzie to całkowicie bezpieczne. W przeciwnym razie dołączą oni
do grupy rachmistrzów telefonicznych i zrealizują badanie przez telefon.
|