bip

Zapisz się do newslettera





Zapisz się › ›


Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków


Rodzina 500+
Rodzina 500+


Artysta Kazimierz Słodowy
Artysta Kazimierz Słodowy

Korona Stróżewo
Korona Stróżewo


Licznik odwiedzin

95




A A A

Aktualności : Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

W roku 2020 w Zespole Szkolno – Przedszkolny w Stróżewie realizowano działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa według Priorytetu 3 Ministerstwa Edukacji Narodowej: rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych.



W ramach programu otrzymaliśmy dotację na zakup nowych książek, które wzbogaciły księgozbiór biblioteki szkolnej. Otrzymanie dotacji wiązało się z zakupem książek oraz przeprowadzeniem różnorodnych projektów oraz działań czytelniczych promujących czytelnictwo.Pierwszym z działań, które zostało wykonane było przeprowadzenie sondy czytelniczej wśród uczniów i nauczycieli na najciekawszą i ulubioną książkę, którą warto kupić do biblioteki szkolnej. Lista książek do zakupu została przekazana do zaopiniowania Radzie Rodziców,Samorządowi Uczniowskiemu.

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa dotyczącego rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży zakupiono do biblioteki szkolnej ciekawe książki dla wszystkich grup wiekowych –zarówno dla dzieci najmłodszych, które dopiero zaczynają czytać, jak i dla nastolatków.Uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych.

Kolejny etap to wyeksponowanie nowości. W bibliotece szkolnej wydzielono regały z zakupionymi książkami, listę nowości umieszczono w na stronie biblioteki szkolnej w programie ebiblio.Informacje dotyczące realizacji programu zostały umieszczone na stronie internetowej naszej szkoły, która jest również miejscem informacji o wszystkich działaniach czytelniczych przeprowadzanych w ramach programu. Uczniowie, nauczyciele oraz rodzice zostali poinformowani o programie poprzez ogłoszenie w dzienniku elektronicznym.

Dokonana została też zmiana w Regulaminie Biblioteki Szkolnej dotycząca „Dostosowania pracy biblioteki do potrzeb uczniów, w szczególności przez umożliwienie im wypożyczania na okres ferii zimowych i letnich”. Uczniowie naszej szkoły mają możliwość wypożyczenia książek z biblioteki szkolnej na okres ferii zimowych i letnich. Wielu uczniów korzysta z takiej możliwości wypożyczając książki na wakacje i ferie.

Do wszystkich rodziców drogą elektroniczną w dzienniku Librus został wysłany list na temat: „Zalety czytania książek”oraz informacje na temat Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Ponadto rodzice uczniów klas I otrzymali list o szkolnej bibliotece i wartości czytania książek.

W ramach promocji czytelnictwa we współpracy z innymi placówkami czytelniczymi kontynuowana była współpraca z następującymi placówkami: Biblioteką Pedagogiczną i Biblioteką Miejską w Chodzieży. W ramach współpracy uczniowie m.in. wzięli udział w konkursie czytelniczym, plastycznym, lekcjach bibliotecznych i w spotkaniach „Czytanie na dywanie” .Dzięki tej współpracy, uczniowie naszej szkoły zostali zaproszeni na udział w spotkaniu autorskim.Z kolei Biblioteka Pedagogiczna znając warsztat pracy w bibliotekach szkolnych, zaprasza bibliotekarzy na szkolenia. Dodatkowo podczas przygotowywania się do realizacji zamówienia, jaki projektu, bibliotekarze aktywnie ze sobą współpracowali. Współpraca pomiędzy bibliotekami wpływa pozytywnie na działalność biblioteki szkolnej, dając jej stały kontakt z innymi jednostkami.W ramach programu została nawiązana współpraca z innymi nauczycielami w celu realizacji projektów czytelniczych. Nauczyciele z dużym zaangażowaniem włączyli się w realizację zadań oraz wykazali się dużą pomysłowością w organizowaniu działań czytelniczych angażując swoich uczniów i zachęcając do udziału w życiu biblioteki.

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zostały przeprowadzone w szkole następujące przedsięwzięcia promujące czytelnictwo: Narodowe Czytanie Kultywując tradycję ogólnopolskiej akcji społecznej, propagującej znajomość literatury narodowej  przyłączyliśmy się do do głośnego czytania dramatu Juliusza Słowackiego "Balladyna". W tym szczególnie dla nas trudnym czasie, wspólna lektura stała się czytelniczą satysfakcją jednoczącą uczniów. Spotkanie z klasyką polskiego romantyzmu stało się okazją do przeniesienia się w niezwykły świat baśniowości.„Zaczytana cała szkoła” Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania Pewien filozof powiedział kiedyś z humorem: "Są dwa powody, dla których czytamy książkę. Po pierwsze może ci to sprawiać przyjemność, a po drugie możesz się tym pochwalić". Aby uświadomić dzieciom, że warto czytać, że czytanie to mądry sposób spędzania czasu w naszej szkole corocznie organizujemy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, który jest wspaniałą okazją do wprowadzenia uczniów w magiczny świat książek, opowiadań, bajek i wierszy. Inspiracją do przygody z literaturą stały się pozycje książkowe zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Czytaliśmy te pozycje, w których w piękny sposób została pokazana idea naszej szkoły czyli współpraca, opieka, tolerancja i pomoc innym.Podaj dalej
W ramach obchodów Międzynarodowego Święta Bibliotek Szkolnych – uczniowie zostali
obdarowani kolorowymi kartkami na których znajdowały się z cytaty najciekawszego fragmentu
książki, którą ostatnio przeczytali z nowości wydawniczych szkolnej biblioteki. Uczniowie
zainteresowani przeczytanym fragmentem książki przychodzi do biblioteki i wypożyczali książki.
Celem akcji było podkreślenie roli książki i czytania oraz zachęcenie do czytania. 

Mała książka – Wielki człowiek
Uczniowie klasy I w ramach kampanii społecznej promującej czytelnictwo „Mała książka – wielki
człowiek” otrzymali wyjątkowe Wyprawki Czytelnicze. Otrzymane książeczki zapraszają młodego,
początkującego i coraz bardziej samodzielnego czytelnika, jakim jest uczeń klasy pierwszej, do
smakowania dobrej literatury i sztuki.
Jak nie czytam, jak czytam
„Jak nie czytam, jak czytam” to ogólnopolska akcja, której głównym celem jest promocja czytania
książek wśród uczniów, tak by czytanie kojarzyło się z czymś przyjemnym, z relaksem, wolnym
czasem i rozrywką. W naszej szkole czyta się wiele, a uczniowie bardzo chętnie korzystają ze
zbiorów biblioteki szkolnej i uczestniczą w wielu przedsięwzięciach aktywizujących czytelnictwo.
W tym roku uczniowie naszej szkoły w niecodziennych warunkach przystąpili do akcji. Czytali
swoje ulubione książki, każdy to, na co miał ochotę w wybranych przez siebie miejscach.
Spotkanie autorskie z p. Agatą Widzowską
Spotkanie z autorem ciekawej książki i zdobycie jego autografu to prawdziwa frajda dla każdego
dziecka, które rozpoczyna swoją czytelnicza przygodę. Uczniowie klasy III uczestniczyli w
spotkaniu autorskim z panią Agatą Widzowską, autorką wielu wyjątkowych, pełnych humoru,
ciepła i wrażliwości wierszy oraz opowiadań dla dzieci. Uczestnicy spotkania byli oczarowani
humorem i zabawnymi opowieściami autorki, która podkreślała, że czytanie książek uczy tak
naprawdę komunikacji ze światem i drugim człowiekiem oraz ułatwia formułowanie i
porządkowanie myśli. To wyjątkowe spotkanie z pięknym słowem i jego twórcą na długo
pozostanie w pamięci dzieci.
Pasowanie na czytelnika
Pasowanie na czytelnika to ważne wydarzenie dla uczniów klasy I. Głównym celem wydarzenia
było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek
oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania. Po wprowadzeniu w magiczny świat książek i
biblioteki przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie i zostali pasowani na czytelnika.
Na zakończenie pierwszoklasiści otrzymali dyplomy oraz pamiątkowe „Prośby książki” i „ Zasady
zachowania się w bibliotece szkolnej”.
Wycieczki do biblioteki
Wycieczki do biblioteki zawsze są dla uczniów ogromną frajdą. Nie ma chyba lepszej okazji ku
temu, aby „zaprzyjaźnić” dzieci z książką i rozwinąć ich zainteresowania czytelnicze. Uczniowie
naszej szkoły odbyli wiele klasowych wizyt do Biblioteki Pedagogicznej i Miejskiej zapoznając
się szczegółowo z jej działalnością podstawową tj. gromadzeniem i wypożyczaniem zbiorów oraz z
tą kulturalną, w ramach której zwiedzali wystawy, oglądali albumy.
„Poczytaj mi Kolego”
Akcja „Poczytaj mi kolego” adresowana była do naszych najmłodszych uczniów i przedszkolaków .
Przedstawiciele samorządu uczniowskiego oraz chętni uczniowie klas starszych czytali wybrane
przez siebie książki młodszym kolegom w świetlicy i przedszkolakom.
Mikołajkowe Czytanie
Od wielu lat w naszej szkole kontynuowana jest akcja Mikołajkowe Czytanie Bajek, której celem
jest rozpowszechnianie czytelnictwa i wprowadzenie uczniów w atmosferę Świąt Bożego
Narodzenia. Uczniowie zawsze z zaciekawieniem i zachwytem słuchali czytaną bajkę, a malujące
się na ich twarzach skupienie zdawało się mówić, że zostali przeniesieni do zupełnie innego świata
- świata bajek.

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w każdej klasie zostały
zrealizowane projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.
Klasa I -"Świat wartości". W tym projekcie poruszono „wielkie sprawy”. Wybrano pozycje, w
których mowa o emocjach, różnych sytuacjach z życia dzieci, zmianach i wyzwaniach. Książki
opierają się o wartości, które są ważne.
Klasa II - „Czytam, bo lubię”. Uczniowie na lekcjach czytali książkę Waldemara Cichonia pt.
„ Cukierku, ty łobuzie”. Na podstawie przeczytanej książki opowiadali o przygodach zabawnego
kota oraz przygotowywali plakat o Cukierku.
Klasa III - „Rymowane zabawy”. Uczniowie zapoznawali się z wierszami pochodzącymi z
książki „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” . W klasie odbył się konkurs na
najpiękniejszą recytację wierszy A. Frączek.
Klasa IV - ,,M jak Mikołajek”. W ramach projektu uczniowie przeczytali książkę ,,Mikołajek”.
Celem realizowanego projektu było mobilizowanie uczniów do czytania, pogłębianie ich
ciekawości czytelniczej, rozwijanie umiejętności formułowania sądów i ocen na temat przeczytanej
książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów.
Klasy VI - ,,Podróż w głąb książki”. Projekt był realizowany w oparciu o książki z nowego
księgozbioru biblioteki, którego celem było popularyzowanie czytelnictwa wśród dzieci oraz
zapoznanie się z twórczością znanych pisarzy. Dobór utworów uwzględniał następujące gatunki
literatury dziecięcej: baśnie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komiksy.
Klasy VII- „Książka przyjacielem człowieka – rozprawka”. Uczniowie pisali rozprawkę, w
której argumentowali słuszność podanej tezy. Projekt miał na celu rozwijanie zainteresowań
czytelniczych.
Klasa VIII - „Jestem krytykiem i piszę recenzję książki”. Projekt miał na celu promocję
nowości zakupionych do biblioteki, zainteresowanie nimi uczniów.

Wzbogacenie biblioteki o ciekawe książki spowodowało większe zainteresowania biblioteką i
książką. Tak ciekawie doposażony księgozbiór pozwala uczniom miło spędzać czas na przerwach,
dostarcza radosnych emocji, wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania, dyskusje na temat
przeczytanych książek, daje możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach i projektach
edukacyjnych.








Dodaj swój komentarz
Nazwisko i imię:
* Email:
Treść:

ankieta


ANKIETA
ANKIETA


Gazeta Gminna
Gazeta Gminna


Platforma Komunikacyjna z UG
Platforma Komunikacyjna z UG


Ważne dokumenty
Ważne dokumenty
Budżet
Uchwały
Budżet

Mapa Gminy
Mapa Gminy
Instrukcja

Wielkopolska Jakość
Wielkopolska Jakość

OSP Stróżewo
OSP Stróżewo

Dolina Noteci
Dolina Noteci

Informator turystyczny
Informator turystyczny

Psy do adopcji
Psy do adopcji




2014 © Urząd Gminy w Chodzieży
sekretariat@gminachodziez.pl
CSS 2.1 XHTML 1.0